مذÛبی اختلاÙات Ú©ÛŒ شدت جس کا آج ÛÙ… شکار Ûیں بÛت سے لوگوں Ú©Ùˆ پریشان کرتی ÛÛ’Û” اس اختلا٠کے نتیجے میں Ûماری مذÛبی ÛÙ… Ø¢ÛÙ†Ú¯ÛŒ Ù¾Ø§Ø±Û Ù¾Ø§Ø±Û ÛÛ’Û” بÛت سے مخلص لوگوں Ú©Û’ Ø°ÛÙ† میں ÛŒÛ Ø³ÙˆØ§Ù„ پیدا Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù† اختلاÙات میں Ø+Ù‚ Ú©Ùˆ کیسے تلاش کریں۔ ÛŒÛ Ù…Ø¶Ù…ÙˆÙ† اس سلسلے میں ایک کوشش ÛÛ’Û” شاید کسی بے چین روØ+ Ú©Ùˆ اس سے قرار آجائے۔
****************************************
ÛŒÛ Ù…Ø¹Ù„ÙˆÙ… کرنا Ú©Û Ø+Ù‚ کیا ÛÛ’ بÛت آسان ÛÛ’Û” Ûمارے کلمے یعنی Ù„Ø§Ø§Ù„Û Ø§Ù„Ø§ Ø§Ù„Ù„Û Ù…Ø+مد رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ú©Û’ Ù…ÙÛوم پر غور کرنا چاÛیے۔ کلمے Ú©Û’ تین جز Ûیں اور ان سب Ú©Ùˆ الگ الگ سمجھنا چاÛیے۔ ÛŒÛ Ø³Ø¨ اجزا مل کر ایک معیار بنتے Ûیں جن Ú©Û’ ذریعے انسان Ú©Ùˆ Ø+Ù‚ Ùˆ ناØ+Ù‚ کا Ùرق سمجھ Ø¢ جاتا ÛÛ’Û”
کلمے کا Ù¾Ûلا جز لاالÛØŒ دوسرا جز الا Ø§Ù„Ù„Û ÛÛ’Û” ان دونوں کا Ù…Ø¬Ù…ÙˆØ¹Û ØªÙˆØ+ید ÛÛ’Û” توØ+ید Ú©Ùˆ Ù†Û ØµØ±Ù Ù…Ø§Ù†Ù†Ø§ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ÛŒ ترتیب سے جاننا یعنی سمجھنا بھی ضروری ÛÛ’ جس Ú©ÛŒ طر٠عام طور سے کوتاÛÛŒ ÛÛ’Û” ان دونوں اجزا کا تعلق عقیدے سے ÛÛ’ جس کا اظÛار انسان Ú©Û’ اعمال سے Ûونا ضروری ÛÛ’Û” کلمے کا آخری جز Ù…Ø+مد رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º ÛÛ’ جو Ûمارے لیے Ù†Ù…ÙˆÙ†Û Ûیں اسلام Ú©Û’ Ø+قیقی مطلوب انسان کا۔
ایمان Ú©Û’ دو جز Ûیں، ایک Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û Ø§ÙˆØ± ایک عمل۔ علمائے کرام بتاتے Ûیں Ú©Û Ø§ÛŒÙ…Ø§Ù† نام ÛÛ’ زبان سے اقرار، قلب سے تصدیق اور اعضا Ú©Û’ ساتھ عمل کرنے کا۔ ایمان Ú©Û’ ان اجزا میں خرابی خود رائی سے آتی ÛÛ’Û” شریعت Ù†Û’ اس Ú©Ùˆ بدعت کا نام دیا ÛÛ’Û” خود رائی Ú©ÛŒ ایک Ø´Ú©Ù„ تو ÙˆÛ ÛÛ’ جو بدعتی کرتے Ûیں Ú©Û Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û’ اور اعمال گھڑتے Ûیں اور Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ø§ÛŒØ³Ø§ کرنے میں Ø+رج کیا ÛÛ’Û” اپنے خود Ø³Ø§Ø®ØªÛ Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û’ اور عمل Ú©Û’ لیے ان Ú©Û’ پاس بنیادی دلیل ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø´Ø±ÛŒØ¹Øª میں ایسا کرنے Ú©ÛŒ منع Ù†Ûیں آئی ÛÛ’ Ù„Ûذا ÛÙ… ایسا کر سکتے Ûیں۔ یا دورازکار تاویلیں Ûیں جن کا شریعت سے کوئی تعلق Ù†Ûیں Ûوتا۔
خود رائی Ú©ÛŒ دوسری Ø´Ú©Ù„ ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù…Øª Ú©Û’ سواد اعظم (امت Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ú©ÛŒ اکثریت) Ù†Û’ جن چیزوں پر اتÙاق کرلیا ÛÛ’ اور سینکڑوں سالوں سے ان پر عمل چلا Ø¢ رÛا ÛÛ’ØŒ اس سے ÛÙ¹ کر اپنی رائے قائم کرنا ÛÛ’Û” جن چیزوں پر علمائے امت Ù†Û’ اتÙاق کرلیا ÛÛ’ ان میں سے ایک ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ùتوی اÛÙ„ سنت Ùˆ الجماعت Ú©Û’ چار ÙÙ‚Ûا یا چار اماموں یعنی امام ابوØ+Ù†ÛŒÙÛØ’ØŒ امام مالکؒ، امام شاÙعیؒ اور امام اØ+مد بن Ø+نبلؒ Ú©ÛŒ ÙÙ‚Û Ø³Û’ ÛÙ¹ کر Ù†Ûیں دیا جائے گا۔ ÛŒÛ Ú©ÙˆØ¦ÛŒ قرآن Ùˆ Ø+دیث کا Ø+Ú©Ù… Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§ÛŒÚ© انتظامی ÙÛŒØµÙ„Û ÛÛ’ اور بالکل صØ+ÛŒØ+ اور عقلی ÙÛŒØµÙ„Û ÛÛ’Û” اس Ú©ÛŒ ایک مثال کسی ملک کا
right hand drive یا left hand drive
میں سے کسی ایک Ú©Ùˆ اختیار کرنا ÛÛ’ جس Ú©Û’ پیچھے کوئی سائنس Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø¹Ù‚Ù„ کا تقاضا ÛÛ’ Ú©Û Ø¯ÙˆÙ†ÙˆÚº میں کسی ایک ÛÛŒ طریقے Ú©Ùˆ اختیار کیا جائے ÙˆØ±Ù†Û Ù¹Ø±ÛŒÙÚ© کا نظام خلÙشار کا شکار ÛÙˆ جائے گا اور Ø+ادثات Ûونے کا Ø§Ù†Ø¯ÛŒØ´Û ÛÛ’Û” اب اگر کوئی شخص کسی ایسے ملک میں جÛاں
right hand drive
گاڑیاں Ûوتی Ûیں اپنی ایک الگ رائے قائم کرے اور
left hand drive
گاڑی چلانا اپنا Ø+Ù‚ جانے اور اس پر اصرار کرے Ú©Û Ø§Ø³ میں Ø+رج کیا ÛÛ’ØŒ اور کسی عدالت میں اپنے اس Ø+Ù‚ Ú©Ùˆ Ø+اصل کرنے Ú©Û’ لیے Ù…Ù‚Ø¯Ù…Û Ø¯Ø§Ø¦Ø± کرے تو اس شخص Ú©Ùˆ پاگل خانے کا Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø¯Ú©Ú¾Ø§ÛŒØ§ جائے گا اس لیے Ú©Û Ùرد کا Ø+Ù‚ ایک چیز ÛÛ’ اور ملک اور اس کا نظام اور انتظام ایک علیØ+Ø¯Û Ú†ÛŒØ² ÛÛ’ اور دونوں Ú©Û’ تقاضے الگ الگ Ûیں۔ کوئی Ø+کومت ملکی نظام میں خلÙشار برداشت Ù†Ûیں کرسکتی اس لیے Ú©Û Ø§ÛŒØ³Ø§ کرنے سے مسائل پیدا Ûوتے Ûیں اور عام لوگوں Ú©Ùˆ پریشانی کا سامنا کرنا پڑتا ÛÛ’ اور Ø+کومت کا Ùرض بنتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§ÛŒØ³Ø§ کرنے والوں سے سختی سے نمٹے ØªØ§Ú©Û Ø¹ÙˆØ§Ù… اپنی زندگی بغیر کسی پریشانی اور خلÙشار Ú©Û’ اطمینان Ú©Û’ ساتھ بسر کر سکیں۔ اسی لیے جن ملکوں Ù†Û’ ڈرائیونگ کا جو رخ اختیار کرلیا ÛÛ’ اب اس پر بØ+Ø« Ú©ÛŒ گنجائش بھی Ù†Ûیں بنتی۔
علمائے کرام Ú©Ùˆ شریعت Ù†Û’ بااختیار مانا ÛÛ’Û” ÙˆÛ Ø´Ø±ÛŒØ¹Øª Ú©ÛŒ Ù†Ú¯Ø§Û Ù…ÛŒÚº اولی الامر Ûیں یعنی Ø+Ú©Ù… دینے Ú©Û’ مجاز Ûیں اور اسلامی نظام میں Ø+کومت وقت ان Ú©Û’ Ø+Ú©Ù… Ú©Ùˆ ناÙØ° کرنے Ú©ÛŒ Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø± ÛÛ’Û” علمائے کرام ÛÛŒ Ù†Û’ ÛŒÛ Ø·Û’ کیا ÛÛ’ Ú©Û Ùتوی چار اماموں Ú©ÛŒ رائے پر ÛÛŒ دیا جائے گا۔ شرعی امور میں چار ÙÙ‚Ûا Ú©ÛŒ پابندی اگر Ù†Û Ûوتی تو امت میں Ûر صدی دو صدی Ú©Û’ بعد ایک ÙÙ‚ÛŒÛ Ø§Ù¹Ú¾ØªØ§ اور اپنی رائے سے امت میں خلÙشار پیدا کرتا اور امت اسی کام میں Ù„Ú¯ÛŒ رÛتی Ú©Û Ú©Ø³ Ú©ÛŒ رائے Ú©Ùˆ اختیار کیا جائے اور کس Ú©Ùˆ چھوڑا جائے۔
ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª بھی جاننا ضروری ÛÛ’ Ú©Û Ø´Ø±ÛŒØ¹Øª Ú©Û’ ماخذ، یعنی قرآن Ùˆ سنت، کا Ù…ÙÛوم Ùˆ مراد اتنے جامد Ù†Ûیں جتنا لوگ سمجھتے Ûیں Ø› یعنی ایسا Ù†Ûیں Ú©Û Ø§Ù† سے ایک ÛÛŒ Ù…ÙÛوم نکلتا ÛÛ’ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ مراد سمجھنے میں اختلا٠ÛÙˆ سکتا ÛÛ’ Ø¨Ù„Ú©Û Ûوا ÛÛ’Û” شریعت Ú©Û’ ماخذ کسی مشین Ú©Û’
operation manual
Ú©ÛŒ طرØ+ Ù†Ûیں Ûیں جس میں اس مشین Ú©Ùˆ استعمال کرنے کا Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ù†Ú©ØªÛ Ø¨Ù†Ú©ØªÛ Ù„Ú©Ú¾Ø§ Ûوتا ÛÛ’ اور معمولی پڑھا شخص بھی اس مینوئل Ú©Ùˆ Ù¾Ú‘Ú¾ کر مشین Ú©Ùˆ استعمال کرسکتا ÛÛ’Û” جب شریعت Ú©Û’ ماخذ جامد Ù†Ûیں Ûیں تو اس بات کا پورا امکان ÛÛ’ Ú©Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ بھی Ø°Ûین Ùطین آدمی پورے اخلاص سے ان Ú©Ùˆ ایک نئے پیرائے میں بیان کرے اور لوگوں Ú©Ùˆ اس نئی تشریØ+ Ú©ÛŒ طر٠بلائے۔ ÛŒÛ Ø¹Ø§Ù… مسلمانوں Ú©Ùˆ پریشانی میں ڈالنا ÛÛ’ جس Ú©Û’ نتیجے میں انتشار پیدا ÛÙˆ گا۔ ÛŒÛ Ø¹Ù„Ù…Ø§Ø¦Û’ کرام Ú©ÛŒ Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø±ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø¹Ø§Ù… مسلمانوں Ú©Ùˆ Ùتنے سے بچائیں ان Ú©Û’ عقیدے اور اعمال Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت Ùرمائیں تا Ú©Û ÙˆÛ Ø¯ÛŒÙ† پر اطمینان سے عمل کر سکیں۔
لیکن اس کا مطلب ÛŒÛ Ù†Ûیں Ú©Û Ø§Ù…Øª میں اجتÛاد Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ø¨Ù†Ø¯ کردی گئی ÛÛ’Û” جس اجتÛاد سے روکا جاتا ÛÛ’ اس کا تعلق ان مسائل سے ÛÛ’ جن پر طویل بØ+ثیں ÛÙˆ Ú†Ú©ÛŒ Ûیں اور ÙÙ‚Ûائے کرام Ù†Û’ امت Ú©ÛŒ رÛنمائی کردی ÛÛ’Û” اور امت Ù†Û’ ان Ú©Ùˆ اختیار کر لیا ÛÛ’Û” مثال Ú©Û’ طور پر ÛŒÛ Ø¨Ø+Ø« Ú©Û Ø±Ùع یدین کرنا ÛÛ’ یا Ù†Ûیں کرنا اس پر بØ+Ø« Ú©ÛŒ ضرورت ÛÛŒ Ù†Ûیں ÛÛ’ اس لیے Ú©Û Ø§Ø³ مسئلے پر بØ+Ø« تمام ÛÙˆÚ†Ú©ÛŒ اور امت Ú©Ùˆ اس مسئلے میں رÛنمائی دے دی گئی۔ یقینًا آج بھی قرآن Ùˆ Ø+دیث Ú©ÛŒ روشنی میں اس مسئلے پر یا اس طرØ+ Ú©Û’ دوسرے مسائل پر بØ+Ø« Ú©ÛŒ جا سکتی ÛÛ’ لیکن اس سے کیا Ø+اصل ÛÙˆ گا؟ جو اس طرØ+ Ú©Û’ مسائل میں بØ+Ø« کرتا ÛÛ’ ایسا کرنے والا اپنا اور امت کا وقت ضائع کرنے Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ú©Ú†Ú¾ Ù†Ûیں کررÛا!
right hand driving اور left hand driving
والی مثال پر غور کرنے Ú©ÛŒ ضرورت ÛÛ’Û” رÛÛ’ نئے پیش آنے والے مسائل ان میں اجتÛاد Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ú©Ú¾Ù„ÛŒ Ûوئی ÛÛ’Û” Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯Û Ø¯ÙˆØ± میں اس Ú©ÛŒ مثال غیرسودی بنکاری نظام Ú©ÛŒ کوشش ÛÛ’ جو Ûمارے زمانے Ú©Û’ بڑے بڑے علما کا ایک Ù…Ø´ØªØ±Ú©Û Ø§Ø¬ØªÛاد ÛÛ’Û”
اس تمام تمÛید کا Ø+اصل ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø+Ù‚ Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù¾Ûلا معیار توØ+ید خالص ÛÛ’ØŒ اور اس کا دوسرا معیار امت Ú©Û’ سواد اعظم سے ÙˆØ§Ø¨Ø³ØªÛ Ûونا ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ میں خیر ÛÛ’Û” رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا
عن بن عمرؓ قال قال رسول اﷲ ï·º ان اﷲ لا یجمع امتی او قال امۃ Ù…Ø+مد علی ضلالۃ وید ï·² علی الجماعۃ ومن شذ شذ ÙÛŒ النار (سنن الترمذی)
ØªØ±Ø¬Ù…Û Ø+ضرت ابن عمرؓ راوی Ûیں Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا: Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ میری امت Ú©Ùˆ یا Ùرمایا Ú©Û Ø§Ù…Øª Ù…Ø+Ù…Ø¯ÛŒÛ Ú©Ùˆ گمراÛÛŒ پر جمع Ù†Ûیں کرے گا اور Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ کا Ûاتھ جماعت پر ÛÛ’ اور جو آدمی جماعت سے الگ Ûوا ÙˆÛ Ø¯ÙˆØ²Ø® میں گرا۔